JEŻ-owe inspiracje
1 września 2023 roku zostały ogłoszone wyniki konkursu „JEŻ-owe inspiracje: 12 mocy w 12 miesięcy”,
organizowanego w ramach zadania „Przeprowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia dzieci i młodzieży oraz opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI szkół podstawowych. Akronim: Junior – Edu-Żywienie (JEŻ)”, finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Komisja Konkursowa zwróciła uwagę na wysoką jakość wielu prac konkursowych oraz wyraziła słowa uznania wszystkim Uczniom za wspaniałe projekty kalendarzy, różnorodność i kreatywność. Uczniowie klas IV – VI wykonali przepiękne prace i utworzyli kalendarz, który podziwiać będzie można w naszej Szkole przez cały rok szkolny. Wszystkim artystom wykonującym prace pod okiem pani Sylwii Błażejewskiej - Kasprzyk serdecznie dziękujemy. Wam drodzy uczniowie gratulujemy talentów plastycznych oraz wiedzy na temat zdrowego odżywiania.
Jesteśmy Najlepsi!
Dzieci i młodzież z naszej Szkoły rywalizowała od września do czerwca w 16 dyscyplinach (lekkoatletyka, indywidualne i sztafetowe biegi przełajowe, pływanie, piłka siatkowa, koszykówka, piłka ręczna, piłka nożna, futsal, tenis stołowy, unihokej, siatkówka plażowa, badminton, szachy, warcaby, koszykówka 3x3) na każdym poziomie z podziałem na dziewczęta i chłopców. Jedne miały charakter zawodów jednodniowych, inne, jak gry zespołowe, toczyły się przez cały rok szkolny.
Zwieńczeniem każdej rywalizacji były turnieje finałowe, w których wyłaniana była najlepsza szkoła Poznania. Najlepsi szkolni sportowcy reprezentowali stolicę Wielkopolski podczas finałów wojewódzkich.
We wszystkich zawodach, począwszy od eliminacji, szkoły zdobywały punkty do współzawodnictwa szkół.
Najlepszą szkołą w kategorii szkół podstawowych okazała się Szkoła Podstawowa nr 51.
Podczas uroczystości podsumowania pani Dyrektor Kamilla Pona odebrała pamiątkowy grawerton oraz certyfikat na zakup sprzętu sportowego.
Talenciaki
Zachęcamy Państwa do uczestnictwa. ,,Talenciaki" przeliczane są na punkty dla szkoły, które będą wymieniane na pomoce naukowe. Kupony można też przynosić do szkoły i zostawiać na portierni.
Z wyrazami szacunku
Monika Szymczak
BohaterON w naszej szkole

„Dzień Ziemi codziennie!”
W drugim semestrze uczniowie klas 4-8 realizowali zadania w ramach projektu szkolnego „Dzień Ziemi codziennie!”. Projekt miał na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec zasobów przyrody i najbliższego środowiska. Przedsięwzięcie zostało ogłoszone z okazji Dnia Ziemi i miało podkreślać konieczność dbałości o naszą planetę, nie tylko tego dnia, ale każdego dnia roku.
Projekt obejmował zadania realizowane na lekcjach przyrody, biologii, geografii, muzyki, plastyki oraz podczas zajęć z wychowawcą. Uczniowie przygotowali plakaty, uczyli się piosenek o tematyce ekologicznej . Uczniowie kl. 6c i 7c wzięli udział w sadzeniu lasu na terenie zrekultywowanego składowiska odpadów w Suchym Lesie. Chętni uczniowie kl. 7-8 przygotowali filmiki o działaniach, jakie można podejmować każdego dnia, by dbać o Ziemię.
16. czerwca odbyło się w naszej szkole uroczyste podsumowanie projektu. Tego dnia uczniowie mogli zasadzić w szkolnym ogrodzie rośliny pochodzące z własnych zasobów. Klasy uczestniczyły także w spotkaniu w holu szkoły prowadzonym przez uczniów klasy 5d: Lenę, Amelię i Bartka. Podczas spotkania uczniowie obejrzeli wybrane filmiki przygotowane przez uczniów najstarszych klas, obejrzeli wystawę plakatów, zaśpiewali wspólnie lub wysłuchali piosenek przygotowanych przez inne klasy. Spotkania uświetnił występ Natalii z kl. 5d, która zaśpiewała utwór „Wiosenne przebudzenie”. Podczas imprezy Pani Kamili Żywocka zaprezentowała też książki pochodzące z zasobów biblioteki szkolnej, które mogą nam przybliżyć problemy środowiska.
Mamy nadzieję, że pomysły, którymi dzieliliśmy się podczas realizacji projektu będziemy wdrażać również podczas nadchodzących wakacji i w kolejnym roku szkolnym.
Beata Kociszewska
Karolina Urbańska
Sylwia Błażejewska- Kasprzyk
Kamila Żywocka
Kiedyś byliśmy dziećmi..
Dobiegła końca realizacja projektu „Kiedyś byliśmy dziećmi” związanego z Dniem Dziecka. Głównym celem tego
przedsięwzięcia było wykonanie pracy łączącej fotografię babci lub dziadka z okresu
dzieciństwa z relacją wspomnieniową nawiązującą do tego zdjęcia.
Wpłynęło wiele prac zawierających ciekawe, czasem zabawne lub wzruszające
wspomnienia. Niektóre z nich można potraktować również jako przydatne, zwłaszcza dla
badań nad historią współczesną Poznania i okolic, źródła historyczne. W pracach
zamieszczone zostały zdjęcia pokazujące dziadków z czasów dzieciństwa na tle Poznania
sprzed lat. Widzimy na nich np. Rataje w 1947 roku, Cytadelę czy Górczyn.
Część z prezentowanych miejsc zmieniła się nie do poznania i tylko najstarsi mieszkańcy naszego miasta mogą pamiętać ich wcześniejszy wygląd. Serdecznie dziękujemy za wasze zaangażowanie i możliwość poznania tak wielu ciekawych historii.
E.Isajewicz
Drużynowy turniej scrabble
W piątek 19. maja po raz pierwszy w naszej szkole odbył się turniej gry w odmianę gry scrabble „belgijka”.
Po ogłoszeniu wydarzenia część uczniów dopytywała o to, na czym będzie ten turniej polegać: „Czy będziemy tańczyć???”, „Czy najpierw zagramy w scrabble, a potem zatańczymy?”. Nie, nie… Belgijka to też nazwa odmiany gry scrabble popularna w gronie zaawansowanych graczy scrabble. Ten wariant gry polega na tym, że każdy uczestnik z podanego zestawu liter stara się ułożyć na planszy jak najwyżej punktowane słowo, a w całej grze zgromadzić jak najwięcej punktów poprzez wykorzystanie liter, blanków i pól premiowych planszy. Punkty obliczane są według zasad obowiązujących podczas tradycyjnej rozgrywki scrabble. Ta odmiana gry została wymyślona przez Belga Hipolita Woutersa, stąd jej nazwa. W grze może uczestniczyć dowolna liczba osób, czy drużyn. Do turnieju szkolnego mogły zgłaszać się drużyny dwuosobowe.
Do rozgrywki przystąpiło ostatecznie 7 drużyn złożonych z uczniów klas 5 i 6. Turniej prowadziły panie Karolina Urbańska oraz Ewelina- Woźniak Czech. Każda grupa miała do dyspozycji planszę i zestaw liter. Turniej składał się z 15 rund, każda po 2 minuty. Poniżej przedstawiamy szczegółową relację ?
Pani Karolina (sędzia) wylosowała zestaw 7 liter, gracze umieścili litery na swoich stojakach i w ciągu 2 minut starali się wymyślić jak najdroższy ruch. Przez pierwsze 10 ruchów na stojaku musiały znajdować się co najmniej dwie spółgłoski i co najmniej dwie samogłoski (blank mógł być uznany za spółgłoskę lub samogłoskę). Jeśli stojak nie zawierał odpowiednich liter, wówczas wszystkie litery ze stojaka trafiały do worka, a prowadzący dolosowywał na stojak nowe litery. Pierwsze losowanie wyglądało obiecująco. Uczniowie układali wyraz z zestawu: H, K, blank, S, R, Ż, O. Wygrało słowo ROŻEK za 22 punkty ułożone przez Basię i Natalię z klasy 6a. Po każdej rundzie na planszy każdej drużyny układany był zwycięski ruch i do niego były dokładane kolejne. W drugiej rundzie najwyżej punktowane słowo „BONUS” (13 punktów) ułożyli Mikołaj i Maks z klasy 6a. Następne zestawy wyglądały coraz gorzej, ale gracze walczyli dzielnie. W trzeciej rundzie z liter H, D, G, L, O, F, I Paulina i Natalia oraz Liwia i Lena z 5d ułożyły KILOF za 22punky. Następnie zwyciężyło słowo DRYGU za 13 punktów Gosi i Leny z klasy 6a ( o 1 więcej niż słowa dwóch innych drużyn – Patryka i Maksa z 6a oraz Pauliny i Natalii z 5d) dołożone z zestawu: H, H, Y, D, R, Y,G. W rundzie piątej znów Gosia i Lena znalazły najdroższe słowo (24 punkty). Tym razem było to słowo DZYŃ z zestawu H, H, Y, L, Ń, Z, I. Po dolosowaniu kolejnych liter zestaw wyglądał następująco: H, H, E, L, O, A, I. Aż trzy drużyny ułożyły słowo LEŃ za 20 punktów. Dopiero w rundzie 7 pozbyliśmy się jednej z liter H, najwyżej punktowanym ruchem okazało się HOP za 12 punktów ułożone przez Gosię i Lenę. W 8 rundzie zwyciężył ruch, w którym na planszę dołożono tylko jedną literę. Na to sprytne zagranie wpadły Basia i Natalia- dołożyły literę T z zestawu H, T, Ę, I, O, A, I. Na planszy powstały wówczas dwa słowa TE/TY, litera T znalazła się na podwójnej premii słownej. W 9 rundzie znów zwyciężył ruch polegający na dołożeniu jednej litery z zestawu H, P, Ę, I, O, A, I do już istniejącej krzyżówki. Aż 4 drużyny przedłużyły wówczas KILOF do KILOFA i zdobyły 12 punktów- Patryk i Maks z klasy 6a, Gosia i Lena, Emilia i Amelia oraz Basia i Natalia. Mimo niełatwych zestawów przez kilka pierwszych rund klasyfikacja punktowa była dość wyrównana. Po rundzie 10 w końcu na planszy pojawiło się dłuższe słowo PIĘTA (12 punktów) z zestawu H, P, Ę, I, O, I, T. To słowo ułożyły zarówno Liwia z Leną, jak i Basia z Natalią. Ruch za 12 punktów wymyśliły też Gosia z Leną, położony słowo TĘPA. Podczas belgijki, kiedy różne słowa mają taką samą wartość punktową sędzia ma prawo wybrać wyraz, który zostanie na planszy i będzie bardziej rozwojowy dla rozgrywki. W rundzie jedenastej po raz kolejny wygrał wyraz dźwiękonaśladowczy, tym razem PHI ułożone przez Gosię i Leną (litery sięgnęły potrójnej premii słownej), a zestaw wyglądał wówczas tak: H, N, I, E, I, O, W. Później z zestawu P, N, I, E, U, O, W Paulina i Natalia ułożyły słowo PIWNE (10 punktów). Na dwie rundy przed końcem aż trzy drużyny wpadły na słowo PUDER (18 punktów) z zestawu D, R, E, U, O, S, N. W rundzie 14 z zestawu M, E, M, A, O, S, N zwyciężyło słowo SMAREM Pauliny i Natalii (24 punkty). Gosia i Lena w ostatniej rundzie przypieczętowały swoje wcześniejsze poczynania i ułożyły RADA z A, L, A, C, O, R, N.
Tak wyglądała ostateczna klasyfikacja:
- Gosia Koc i Lena Wasielewska z klasy 6a – 184 punkty
- Basia Olejniczak i Natalia Szczepańska z klasy 6a- 175 punkty
- Emilia Baranowska i Amelia Hajto-Kaźmierska z klasy 5d- 140 punkty
Gratulacje!
Tuż za nimi pozostałe drużyny, które stosowały w poszczególnych rundach różne taktyki. Jedna z drużyn nawet wymyślała słowa (brzmiały bardzo ciekawie np. HYPIOT, MONISA- sprawdzaliśmy w Oficjalnym Słowniku Polskiego Scrabblisty, czy istnieją). Okazało się, że raz słowotwórstwo się opłaciło. Nie uniknęliśmy potknięć ortograficznych, zdarzyły się rundy, w których niektóre drużyny spasowały, albo ułożyły słowo niepoprawnie odmienione. Jedno jest pewne- scrabble to nie tylko znajomość słów, ale też szukanie miejsc na planszy z premiami i takie układanie liter na polach, by po dodaniu i/lub pomnożeniu uzyskać jak najwięcej punktów. Ach, ta matematyka…
Ogromne brawa dla WSZYSTKICH DRUŻYN za ciekawe pomysły, grę fair play i miłą atmosferę !!! Wszyscy uczniowie po raz pierwszy grali w belgijkę, a niektórzy nawet pierwszy raz w scrabble ? Nie zdążyliśmy analizować na bieżąco, który ruch był najdroższy z danego zestawu. Ale nad tym możemy już pomyśleć w domu… ?
II miejsce w konkursie „Palić, nie palić- oto jest pytanie?”
e-papierosów. Celem konkursu było propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od palenia tytoniu i inhalowania e - papierosów, promowanie niepalenia i nieużywania e-papierosów szczególnie w środowisku młodzieży szkolnej.
19. maja odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu oraz wręczenie nagród. W konkursie wzięło udział 176 uczniów z 31 szkół powiatu poznańskiego. Praca Sary była bardzo ciekawa, wyróżniała się techniką przygotowania, była oryginalna pod względem plastycznym.
Serdecznie gratulujemy i życzymy Sarze kolejnych sukcesów!
Link do informacji o konkursie na stronie organizatora: https://www.gov.pl/web/psse-poznan/rozstrzygniecie-etapu-powiatowego-konkursu-na-lapbook-pod-haslem-palic-nie-palic--oto-jest-pytanie
Karolina Urbańska
Wyjście do Muzeum Archeologicznego

Więcej...
Mistrzostwa Polski w Drużynowych Biegach Przełajowych
Igrzyska Dzieci dziewcząt - VIII miejsce drużynowo
Igrzyska Dzieci chłopców - III miejsce drużynowo
Igrzyska Dzieci dziewcząt - II miejsce drużynowo
-Zuzanna Nowak - II miejsce indywidualnie
Igrzyska Młodzieży Szkolnej dziewcząt - I miejsce drużynowo - awans na Mistrzostwa Polski
-Pola Podraza - I miejsce indywidualnie
Igrzyska Młodzieży Szkolnej chłopców - XI miejsce drużynowo
Pola Podraza, Weronika Pietrzak, Natalia Zielińska, Laura Konieczna, Olga Chadaj oraz Zuzanna Sikorska uzyskały kwalifikacje do Mistrzostw Polski, które odbędą się w najbliższy czwartek, 27 kwietnia w Bydgoszczy!
Gratulujemy!