Muzyka - klasa VI

METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW

PRZEDMIOTMUZYKA

Elementy oceniane:

1.Umiejętności praktyczne:

• śpiew– sprawdzenie stopnia opanowania utworów wokalnych: 
- śpiewanie piosenek, pieśni, przyśpiewek ludowych lub ich fragmentów solo, w małej grupie lub w zespole klasowym,

 gra na instrumentach - sprawdzenie stopnia opanowania utworu instrumentalnego: 
- zagranie utworu lub jego fragmentu na dzwonkach lub flecie, 
- zagranie akompaniamentu rytmicznego na instrumencie perkusyjnym,
- zagranie w zespole odpowiedniej partii instrumentalnej utworu,

• umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków i poszukiwania własnych rozwiązań,

 umiejętność współpracy w grupie.  

2. Wiedza z zakresu kultury muzycznej: 
- pisemne testy i krótkie sprawdziany wiadomości uczniów. (Obejmują zazwyczaj jeden zakres tematyczny). Nauczyciel sprawdza i ocenia wyniki testów i sprawdzianów zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny poszczególnych zadań oraz zasadami oceniania prac pisemnych przyjętych w PSO, według następującej skali oceniania:

ocena celująca (6)

100%

ocena bardzo dobra (5)

90% - 99%

ocena dobra (4)

70% - 89%

ocena dostateczna (3)

50% - 69%

ocena dopuszczająca (2)

30% - 49%

ocena niedostateczna (1)

poniżej 30%

- muzyczne ćwiczenia, quizy, zagadki, 
- wypowiedzi: na temat słuchanych utworów, twórczości kompozytorów, głównych osiągnięć epoki muzycznej, wybrany temat związany z muzyką,
- przygotowanie materiałów do lekcji na określony temat.

3. Aktywność na zajęciach - oceniane jest czynne uczestnictwo ucznia podczas zajęć w rozwiązywaniu problemu, zbiorowej dyskusji, itp.

4. Praca z zeszytem ćwiczeń.

Ocenie podlega:

• systematyczność, poprawność oraz estetyka wykonywanych ćwiczeń, prac domowych,

• podejmowanie zadań dodatkowych, np. Ćwiczenie dla mistrza.

5. Odpowiedź ustna – oceniane są krótsze lub dłuższe ustne wypowiedzi ucznia na pytanie skierowane do niego przez nauczyciela.Oceniając na stopień odpowiedź ustną nauczyciel bierze pod uwagę:

- zawartość rzeczową, wyrażanie sądów, uzasadnianie, umiejętność formułowania myśli,

6. Praca domowa - oceniana jest praca pisemna, ustna lub zadanie praktyczne zlecone przez nauczyciela do

samodzielnego wykonania w domu.


7. Stosunek ucznia do przedmiotu.

8. Praca pozalekcyjna, np. udział w konkursach, występach artystycznych, kołach zainteresowań, pracy na rzecz szkoły i środowiska, itp.

KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW

W SKALI OCEN SZKOLNYCH

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a także:

-          szczególnie interesuje się muzyką, posiada rozszerzone wiadomości z zakresu wiedzy o muzyce oraz umiejętności twórcze z zakresu tworzenia i ekspresji muzycznej,

-          ma wzorowo zorganizowany warsztat pracy,

-          jest wyróżniająco aktywny na lekcjach,

-          samodzielnie i twórczo rozwija indywidualne uzdolnienia artystyczne i zainteresowania muzyczne na zajęciach pozalekcyjnych, np. w zespole wokalnym, zespole instrumentalnym, zespole tanecznym,

-          sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w praktycznych i teoretycznych zadaniach muzycznych,

-          proponuje rozwiązania oryginalne i wykraczające poza materiał programowy,

-          prezentuje swoje umiejętności muzyczne w szkolnych i środowiskowych uroczystościach, akademiach, imprezach artystycznych,

-          reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych,

-          uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez udział w koncertach i spektaklach muzycznych.

Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował na wysokim poziomie zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania muzyki, ponadto:

-          posługuje się w szerokim zakresie zdobytymi wiadomościami w praktycznych i teoretycznych zadaniach muzycznych,

-          realizuje pomysły muzyczne rozwijając własne uzdolnienia i zainteresowania muzyczne,

-          ma bardzo dobrze zorganizowany warsztat pracy,

-          wykazuje dużą aktywność na lekcji,

-          starannie wykonuje ćwiczenia praktyczne,

-          bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,

-          potrafi bronić swój pogląd i postawę twórczą,

-          jest zawsze przygotowany do zajęć.

Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy w stopniu dobrym , a także:

-          potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności w ćwiczeniach i zadaniach muzycznych,

-          stara się wywiązywać ze swoich obowiązków,

-          ma dobrze zorganizowany warsztat pracy,

-          samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne,

-          zazwyczaj pracuje systematycznie i efektywnie (indywidualnie i w zespole),

-          poprawnie formułuje wnioski,

-          dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,

-          bierze czynny udział w zajęciach lekcyjnych.

Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który częściowo opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania muzyki oraz:

-          najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe,

-          wykonuje typowe ćwiczenia i zadania muzyczne o średnim stopniu trudności, często z pomocą nauczyciela,

-          nie zawsze pracuje systematycznie,

-          rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,

-          przejawia niezdecydowanie i powściągliwość w działaniach muzycznych,

-          ma słabo zorganizowany warsztat pracy.

Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który na poziomie elementarnym opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania muzyki, a także:

-          z pomocą nauczyciela realizuje ćwiczenia i zadania muzyczne o łatwym stopniu trudności, nie potrafi samodzielnie wykonać działań w poszczególnych formach aktywności,

-          nie pracuje systematycznie,

-          niestarannie wykonuje ćwiczenia,

-          niechętnie podejmuje działania muzyczne,

-          biernie uczestniczy w zajęciach.

-          trudno organizuje swój warsztat pracy

-          nie wywiązuje się z obowiązków i powierzonych zadań.

Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował minimum wiadomości określonych programem nauczania oraz:

-          nie przejawia zainteresowania przedmiotem oraz żadnej aktywności muzycznej,

-          wyraża lekceważący stosunek do przedmiotu,

-          nie opanował żadnych umiejętności muzycznych,

-          jest nieprzygotowany do lekcji,

-          nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie uzupełnia ćwiczeń,

-          nie wykazuje żadnej chęci poprawy oceny,

-   wykazuje całkowitą niechęć do przedmiotu oraz pracy.

Ocena niedostateczna nie jest wynikiem braku możliwości i uzdolnień muzycznych ucznia, ale wynika z jego całkowitej niechęci do realizacji zadań edukacyjnych i lekceważącego stosunku do przedmiotu.

Wolontariat

ORGANIZACJA MŁODZIEŻOWEGO

WOLONTARIATU

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 51

§ 1

Szkoła organizuje działalność Młodzieżowego Wolontariatu w celu poszerzenia współpracy ze środowiskiem.

§ 2

Działalnością Młodzieżowego Wolontariatu  kieruje pedagog lub psycholog szkolny.

§ 3

Uczestnikami Młodzieżowego Wolontariatu mogą zostać:

1.uczniowie klas szóstych – za zgoda rodziców lub opiekunów,

2.niepełnoletni absolwenci tutejszej Szkoły – także za zgodą rodziców lub opiekunów,

3.uczniowie i studenci szkól pomaturalnych.

§ 4

Cele działalności Młodzieżowego Wolontariatu:

1.Przygotowanie młodzieży – uczestników Wolontariatu do podejmowania różnych zadań związanych ze świadczeniem bezinteresownej pomocy na rzecz najbliższego otoczenia, grupy rówieśniczej, mieszkańców osiedla,

2.Świadczenie pomocy potrzebującym , na przykład poprzez sprawowanie opieki nad dziećmi, załatwianie drobnych sprawunków dla osób mających trudności w poruszaniu się itp.,

3.Poszerzenie i wzbogacenie opieki i pomocy pedagogicznej dla uczniów tutejszej Szkoły, na przykład poprzez organizowanie dodatkowych zajęć, nawiązywanie koleżeńskich i opiekuńczych kontaktów,

4.Stworzenie uczestnikom Wolontariatu możliwości rozwoju pozytywnych cech własnej osobowości.

§ 5

Zadania Młodzieżowego Wolontariatu:

1.Pozyskanie chętnej do pracy młodzieży, a w tym celu nawiązanie współpracy z placówkami oświatowymi i parafialnymi.

2.Prowadzenie stałego szkolenia wolontariuszy w zakresie umiejętności związanych ze świadczeniem pomocy.

3.Nawiązanie współpracy z osobami lub placówkami oczekującymi na świadczenie pomocy.

§ 6

Formy pracy Młodzieżowego Wolontariatu:

1.Udział członków Wolontariatu w zajęciach organizowanych przez pedagoga, w celu wzmocnienia ich umiejętności niezbędnych do podjęcia zadań związanych ze świadczeniem pomocy.

2.Organizowanie dodatkowych zajęć opiekuńczych dla uczniów tutejszej Szkoły.

3.Systematyczne konsultacje pedagoga kierującego Wolontariatem z wychowawcami klas oraz rodzicami uczniów objętych dodatkową opieką pedagogiczną.

4.Systematyczne kontakty pedagoga z innymi „odbiorcami” pomocy wolontariuszy.

Program Wychowawczy

SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 51 im. BRONISŁAWA SZWARCA
w POZNANIU



Podstawa prawna

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572)
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239)

Konwencja o prawach dziecka

PODSTAWĄ TEORETYCZNĄ DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W SP-51 JEST PEDAGOGIKA PERSONALISTYCZNA
Nauczyciele pełnią funkcję wspomagającą i uzupełniającą wobec rodziców (opiekunów) dziecka.

Realizując podstawowe zadania edukacyjne: nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie oraz pełniąc funkcje opiekuńcze, nauczyciele kierują się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, a więc dbają o wszechstronny rozwój swoich wychowanków.

W procesie rozwoju uczniów nauczyciele przyjmują rolę asystentów, opierając program wychowania na uniwersalnych wartościach chrześcijańskich, takich jak: miłość, prawda, dobro, piękno; mając na względzie szacunek i tolerancję dla innych religii i przekonań oraz poglądów etycznych.

ZAŁOŻENIA DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
2.1. W wychowaniu dziecka najważniejsza jest rodzina.

2.2. Szkoła prowadzi bliską współpracę z rodziną.

2.3. Dobro dziecka – jako osoby niepowtarzalnej - jest przedmiotem podstawowego zainteresowania dorosłych.

2.4. Nauczyciele, uczniowie i rodzice (opiekunowie), jako członkowie tej samej wspólnoty, kształtują w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, dbają o dobrą atmosferę współdziałania.

3. CELE SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

3.1. Uczeń zna i rozumie:
symbole narodowe: hymn, godło, barwy, a także obchody świąt narodowych i kultywowanie tradycji polskich;
wartość rodziny dla rozwoju osobowego; role i zadania poszczególnych członków rodziny;
poznaje genealogię swojej rodziny, pamiątki rodzinne;
najważniejsze wydarzenia i miejsca związane z historią Poznania i Wielkopolski;
przesłanie Jana Pawła II do dzieci i młodzieży
życiorys i dorobek Bronisława Szwarca – Patrona Szkoły

3.2. Uczeń zna i stosuje:

zasady poprawnego posługiwania się językiem ojczystym
zasady dbałości o bezpieczeństwo własne i osób z najbliższego otoczenia - w szkole, na ulicy, w domu
zasady zdrowego stylu życia w zakresie odżywiania, organizowania zajęć w czasie wolnym od obowiązków, korzystania ze środków masowego przekazu
normy kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych – w teatrze, muzeum, kościele itp.
zasady organizowania własnej nauki
regulamin szkolny
swoje prawa i obowiązki

3.3. Uczeń potrafi:

zachować się kulturalnie w każdej sytuacji,
dbać o własny wygląd, właściwy sposób bycia,
okazać szacunek każdemu człowiekowi,
okazać szacunek narodowym symbolom i miejscom pamięci narodowej,
szanować chleb,
dbać o rośliny, zwierzęta,
dbać o przedmioty wspólnie użytkowane,
współpracować w zespole, także z uczniami innych szkół w kraju i poza jego granicami,
dostrzegać piękno przyrody, piękno dzieła artystycznego,
dbać o własną formację duchową, o samowychowanie,
przyjąć odpowiedzialność za swoje zachowanie.

4. TRADYCJE I OBYCZAJE SZKOLNE

Uroczyste rozpoczęcie oraz zakończenie roku szkolnego
Pasowanie na Ucznia Szkoły Podstawowej nr 51
Pasowanie na Czytelnika Biblioteki Szkolnej
Pasowanie na Świetliczaka
Uroczyste obchody Święta Niepodległości oraz Święta 3 Maja w łączności z udziałem we Mszy świętej w intencji Ojczyzny
Udział w uroczystościach lub projektach edukacyjnych organizowanych przez Urząd Miasta Poznania lub Kuratorium Oświaty
Obchody Dnia Patrona
Organizowanie Memoriału im. Bronisława Szwarca w Biegach na przełaj
Kiermasz prac uczniowskich z okazji świąt Bożego Narodzenia
Jasełka szkolne i opłatek klasowy
Rekolekcje wielkopostne przygotowane przez katechetów i wychowawców
Dzień pamięci Krystyny Feldman; opieka nad Jej mogiłą
Szkolny Przegląd Twórczości Dziecięcej
Dyskoteki szkolne, baliki
Imprezy klasowe: mikołajki, „zajączki” i inne
Wycieczki krajowe i zagraniczne
Wyjścia na koncerty, spektakle teatralne, seanse filmowe, wystawy itp.
Spotkania z poetami w ramach Listopada Poetyckiego
Udział w akcji Sprzątanie Świata

5.TREŚCI I DZIAŁANIA O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZYM W EDUKACJI OBOWIĄZKOWEJ

5.1. Oddział przedszkolny

Wzmacnianie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta, poprzez organizowanie w szkole uroczystości takich jak: jasełka, Dzień Babci i Dziadka, balik karnawałowy, Święto Rodziców, Dzień Patrona Szkoły i innych.
Dbałość o własne zdrowie, higienę osobistą i estetyczny wygląd.
Dbałość o porządek w szatni, stołówce, w klasie.
Poszanowanie wspólnych zabawek, rozumienie pojęcia: wspólna własność.
Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem. Stosowanie zwrotów grzecznościowych.
Kształtowanie postaw życzliwości, tolerancji, odpowiedzialności, uczciwości, służenia pomocą - m.in. poprzez naśladowanie pozytywnych bohaterów literatury dziecięcej.
Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu oraz wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Budowanie pozytywnego obrazu własnego JA.
Kształtowanie odpowiedzialności i szacunku do pracy swojej i innych poprzez dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań.
Rozwijanie twórczości dziecięcej w różnych obszarach aktywności.
Umożliwianie dzieciom zdobywania doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.

5.2. Kształcenie zintegrowane

Wprowadzanie uczniów klas pierwszych w życie szkoły; pomoc w odnalezieniu się w nowym, szkolnym środowisku, w zaakceptowaniu go i polubieniu.
Wdrażanie uczniów do kulturalnych i życzliwych zachowań wobec swoich kolegów i koleżanek oraz tworzenie wspólnoty klasowej.
Budzenie szacunku dla każdej osoby i zrozumienia różnic między ludźmi.
Zwracanie uwagi na kulturę języka uczniów; używanie słów: proszę, dziękuję, przepraszam.
Budzenie u uczniów szacunku wobec rodziców, dziadków, pracowników szkoły, osób starszych.
Wdrażanie uczniów do umiłowania Ojczyzny poprzez poznawanie jej symboli i świąt narodowych, postaci wielkich Polaków, polskich legend, literatury oraz fragmentów historii. Budzenie dumy z faktu bycia Polakiem.
Zapoznawanie uczniów z historią i dniem dzisiejszym Poznania i Wielkopolski.
Uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej nas przyrody.
Zapoznanie uczniów z tradycją Szkoły.
Wdrażanie do przestrzegania zasad higieny osobistej.
Zwracanie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas gier i zabaw ruchowych.

5.3. Wychowanie fizyczne

c) Kształtowanie świadomej samodyscypliny

d) Przestrzeganie zasad fair play.

II etap edukacyjny

5.4. Język polski

Kształtowanie szacunku do tradycji i otaczającej rzeczywistości.
Rozwijanie poczucia przynależności do grupy, narodu.
Rozwijanie chęci uczestnictwa w kulturze, rozbudzanie postaw twórczych poprzez czynny kontakt ze sztuką i literaturą.
Rozbudzanie dociekliwości intelektualnej kształtującej zainteresowania czytelnicze i medialne.
Rozwijanie umiejętności kulturalnego porozumiewania się w mowie i piśmie, poszanowania języka w mowie potocznej i piśmie (w tym: praca nad własnym zachowaniem, językiem i ubiorem jako przejawów szacunku do odbiorcy i otoczenia).
Wpajanie postaw tolerancji wobec innych kultur, tradycji, wierzeń, obyczajów, itp.
Rozbudzanie i kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i swoje czyny.
Stymulowanie różnych form aktywności, rozbudzanie motywacji do korzystania z literatury, zajmowania się historią, regionem, sztuką, itp., poprzez udział w konkursach, poprzez podejmowanie prób własnej twórczości literackiej, poetyckiej, teatralnej,
Tworzenie sytuacji, w których dzieci czują się bezpieczne i ufne, uczenie dostrzegania potrzeb i praw ludzi.

5.5. Historia

Budzenie szacunku do dorobku poprzednich pokoleń wyrażającym się chęcią jego kontynuacji.
Respektowanie podstawowych norm moralnych.
Otwartość i tolerancja wobec innych poglądów.
Budzenie postaw patriotycznych.

5.6. Matematyka

Odkrywanie prawidłowości, zależności, kształcenie umiejętności formułowania spostrzeżeń i wniosków.
Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów matematycznych, radzenia sobie w nowych sytuacjach, twórczego myślenia.
Elementy wychowania ekonomicznego: zakupy, oszczędzanie, planowanie wydatków.
Wyrobienie nawyku samokontroli, samooceny – prowadzenie do świadomego uczenia się.
Przyjmowanie odpowiedzialności za własną naukę.
Rozwijanie umiejętności argumentowania, słuchania innych, stawiania hipotez, negocjowania, komunikowania się, współpracy.

5.7. Przyroda i edukacja ekologiczna

Uwrażliwianie na przestrzeganie zasad ochrony przyrody.
Kształcenie umiejętności właściwego usuwania odpadów.
Wyrobienie nawyku oszczędnego korzystania z energii i innych zasobów przyrody.

5.8. Język angielski

Kształtowanie postawy szacunku dla innych narodów i ich kultur, między innymi poprzez naukę języka obcego.
Kształtowanie postawy tolerancji i zrozumienia poprzez poznawanie życia codziennego narodów świata.
Wdrażanie do odpowiedzialności za zdobywanie wiedzy, pracę na lekcji i przygotowanie do lekcji w domu.
Utrwalanie nawyku wywiązywania się z obowiązku wykonywania prac domowych.

5.9. Plastyka

Rozwijanie wrażliwości estetycznej i umiejętności plastycznych.
Wdrażanie do zachowania ładu i porządku w najbliższym otoczeniu.

5.10. Muzyka

Stwarzanie okazji do rozwijania wrażliwości i umiejętności muzycznych ucznia m.in. poprzez słuchanie utworów muzycznych oraz samodzielne ich wykonywanie.
Wdrażanie do kulturalnego odbioru utworów muzycznych w różnych formach ich przekazu.

5.11. Informatyka

Wdrażanie do poszanowania cudzej pracy i cudzej własności, do przestrzegania praw autorskich.
Budzenie odpowiedzialności za dane przechowywane na dysku.
Zwracanie uwagi na prawidłową organizację stanowiska pracy.
Dbałość o estetykę tworzonych prac.

5.12. Technika

Kształcenie umiejętności bezpiecznego zachowania na drodze poprzez zdobywanie karty rowerowej.
Dbałość o własne i cudze bezpieczeństwo w trakcie zajęć.
Wdrażanie do prawidłowej organizacji stanowiska pracy.
Dbałość o estetykę tworzonych prac.

5.13. Wychowanie fizyczne

Budzenie odpowiedzialności za drugą osobę poprzez wdrażanie do wzajemnej asekuracji.
Kształtowanie świadomej dyscypliny.
Wdrażanie do przestrzegania zasad gry fair play.
Kształtowanie postawy szacunku dla symboli narodowych, tradycji szkolnych, Patrona Szkoły.
Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole oraz zachowania zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.
Uczenie dbałości o sprzęt sportowy.

5.14. Religia

Kształtowanie postawy szacunku dla drugiej osoby, jej odrębności; okazywania życzliwości i zrozumienia.
Poszanowanie wartości chrześcijańskich i poszanowanie tradycji.
Przygotowanie wychowanków do aktywnego udziału we Mszy Św.
Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła.

5.15. Wychowanie do życia w rodzinie

Przygotowanie uczniów do okresu dojrzewanie i pozytywnego przyjęcia jego przejawów fizycznych i psychicznych – współpraca z rodzicami.
Kształtowanie pozytywnego stosunku do płciowości.
Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego – koleżeństwo, przyjaźń.
Wzmacnianie prawidłowych - opartych na miłości - relacji dziecka z rodziną.

5.16. Edukacja czytelnicza i medialna

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów m.in. poprzez promowanie nowych pozycji bibliotecznych.
Kształtowanie i utrwalanie nawyków kulturalnego obcowania z książką i innymi nośnikami informacji – zespół biblioteczny, konkursy czytelnicze.
Wdrażanie uczniów do aktywnego odbioru dóbr kultury – uczestnictwo w spotkaniach poetyckich, imprezach czytelniczych.
Wyrabianie nawyków samokształcenia i przygotowanie do dalszego zdobywania wiedzy i informacji – korzystanie z wydawnictw informacyjnych, praca z katalogami i kartotekami.
Przygotowanie do właściwej interpretacji i oceny korzystania z mediów i internetu.

5.17. Edukacja prozdrowotna

Dbałość o higienę ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku.
Wdrażanie do rekreacji oraz umiejętnego zagospodarowania czasu wolnego.
Umiejętność dbania o prawidłową postawę ciała.
Urozmaicenie i regularność posiłków, estetyka ich spożywania, zabezpieczenie żywności przed zanieczyszczeniem i zepsuciem.
Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze, podczas zabaw i gier ruchowych.
Umiejętność bezpiecznego korzystania z przyborów i sprzętu sportowego.
Umiejętność rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron, zalet i wad, panowania nad emocjami.
Poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi (próbne ewakuacje z budynku szkoły).
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych, umiejętność szukania pomocy.
Problemy i potrzeby kolegów niepełnosprawnych, osób chorych i starszych.
Wdrażanie do samokontroli i samooceny.
Wdrażanie do współpracy w grupach.

5.18. Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie

Wdrażanie do dostrzegania związków tradycji rodzinnych z kulturą, obyczajami regionu.
Nabywanie odczuwania więzi uczuciowej ze swoją miejscowością i regionem, wzbudzanie poczucia dumy lokalnej i narodowej.
Rozwijanie postaw patriotyzmu lokalnego i narodowego, kształtowanie tożsamości narodowej w aspekcie tożsamości regionalnej.
Wdrażanie do poszanowania historii regionu (okazywanie szacunku do dorobku kulturowego, obyczajowego, ekonomicznego regionu), wyrabianie właściwej postawy odbioru treści kulturowych.
Rozwijanie przekonań o alternatywnych do mediów możliwościach wypoczynku i poznawania najbliższego otoczenia (wycieczki, rajdy).
Wycieczki do muzeów, skansenów miejscowych i regionalnych jako źródła wiedzy historycznej (nabywanie umiejętności prawidłowego odbioru treści).
Motywowanie do poszukiwania i prezentowania wiadomości o regionie (również w kontekście europejskim).
h) Wdrażanie zasad tolerancji i zrozumienia dawnych i współczesnych form życia i zachowania się ludzi.

6. TREŚCI I DZIAŁANIA O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZYM W ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH.

6.1. Zadania wychowawcze świetlicy

Uczenie opanowania własnych emocji poprzez m.in. słuchanie bajek terapeutycznych i ich omawianie.
Rozwijanie umiejętności współpracy koleżeńskiej w trakcie wspólnej pracy lub zabawy.
Kształtowanie postaw moralnych i patriotycznych poprzez pogadanki na temat tradycji świątecznych, naukę pieśni i wierszy patriotycznych, przekazywanie wiedzy o Poznaniu, regionie i kraju, uczenie i egzekwowanie stosowania form grzecznościowych.
Wdrażanie do samodzielności poprzez wspólne opracowanie regulaminu świetlicy, systematyczne odrabianie zadań domowych.

6.2. Zadania wychowawcze wolontariatu – Klubu Ośmiu

Rozwijanie wrażliwości na potrzeby najbliższego otoczenia, rówieśników, mieszkańców osiedla
Kształcenie umiejętności organizowania pomocy

6.3. Zadania wychowawcze Samorządu Uczniowskiego

Rozwijanie umiejętności współpracy koleżeńskiej, a w tym argumentowania swoich racji, słuchania opinii innych, przyjęcia roli w grupie; m.in. poprzez organizowanie wyborów do Samorządu, różnych imprez szkolnych, prowadzenie wymiany z uczniami innych szkół, również spoza Polski.
Kształtowanie postawy życzliwości i ofiarności m.in. poprzez zbiórki żywności, zabawek i artykułów szkolnych.
Okazywanie szacunku symbolom państwowym, miejscom pamięci narodowej m.in. poprzez udział w obchodach świąt narodowych z pocztem sztandarowym Szkoły.
Rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności m.in. poprzez dbałość o przydzielone pomieszczenie.

6.4. Zadania wychowawcze organizacji harcerskich działających w Szkole

Wdrażanie uczniów do podejmowania działań na rzecz najbliższego środowiska i lokalnej społeczności, organizowanie bezinteresownej pomocy potrzebującym.
Rozwijanie postaw patriotycznych m.in. poprzez poznawanie miejsc historycznych, udział w uroczystościach rocznicowych.
Kształcenie umiejętności pożytecznego spędzania wolnego czasu.
7. ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI
7.1. Nauczyciele klas czwartych zapoznają się przed rozpoczęciem roku szkolnego z predyspozycjami oraz osiągnięciami uczniów w poprzednim roku szkolnym.

7.2. Wychowawca klasy opracowuje plan pracy wychowawczej w uzgodnieniu z rodzicami uczniów.

7.3. Zespoły klasowe nauczycieli wspólnie planują realizację ścieżek edukacyjnych oraz zadań wychowawczych. Terminy zebrań zespołów: wrzesień, styczeń, maj.

7.4. Wychowawca wspólnie z rodzicami uczniów planuje tematykę zebrań klasowych

8. ROLA RODZICÓW W REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY

8.1. Rodzice tworzą wraz z nauczycielami i uczniami Szkoły wspólnotę wzajemnie

się wspierającą w procesie wychowawczym skierowanym na wychowanków.

8.2. Rodzice są współautorami Programu Wychowawczego Szkoły. Przyjmują

wspólnie uznawaną hierarchię wartości za podstawę wychowania.

8.3. Rodzice interesują się postępami w nauce i postawą swego dziecka w trakcie

zajęć szkolnych. Biorą udział w wyznaczonych zebraniach.

8.4. Rodzice w uzgodnieniu z wychowawcą mają prawo włączać się do realizacji zadań Szkoły.

9. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA – zapisano w § 26 Statutu Szkoły

10. REGULAMIN ZACHOWANIA UCZNIA

Obowiązuje okazywanie szacunku wszystkim osobom
Należy zachowywać się kulturalnie na terenie szkoły i poza nim oraz podczas
wszystkich zajęć szkolnych

Obowiązuje strój szkolny oraz bezpieczne obuwie. Zakazuje się stosowania makijażu, farbowania włosów, lakierowania paznokci, itp.
Nie wolno nikogo bić ani nikomu w jakikolwiek sposób dokuczać
Nie wolno używać brzydkich wyrazów
Nie wolno niszczyć lub zabierać cudzych przedmiotów
Obowiązuje punktualne przychodzenie na lekcje
Po wejściu do budynku należy w szatni zostawić kurtkę lub płaszcz
Nie wolno samowolnie opuszczać terenu Szkoły przed zakończeniem planowych zajęć
Podczas przerw spędzanych w budynku należy przebywać w pobliżu swojej sali lekcyjnej
Nie wolno przynosić do Szkoły przedmiotów lub substancji zagrażających zdrowiu i życiu
l) Nie wolno przynosić do Szkoły przedmiotów o dużej wartości materialnej,

m) Z telefonu komórkowego można korzystać po zakończeniu zajęć szkolnych

11. Uczeń, który nie przestrzega regulaminu, naraża się na następujące konsekwencje (podano według wagi przewinienia):

a) Otrzyma upomnienie ustne

Otrzyma upomnienie lub naganę wpisaną do dzienniczka oraz klasowego zeszytu pochwa i nagan
Zostanie z nim przeprowadzona rozmowa pouczająca w obecności jego rodziców, wychowawcy, pedagoga lub psychologa szkolnego oraz dyrektora Szkoły
W przypadkach szczególnie drastycznych zachowań uczniów na terenie Szkoły lub poza nim, jak np. pobicie, wymuszanie, zastraszanie, wagarowanie,posiadanieprzedmiotów lub substancji zagrażających zdrowiu lub życiu – Szkoła powiadomi Policję
Przedmioty lub substancje zagrażające zdrowiu lub życiu zostaną uczniowi odebrane
W każdym przypadku nieprzestrzegania Regulaminu uczniowi grozi obniżenie oceny zachowania zgodnie z ustalonymi w Szkole kryteriami

12. ZASADY WYKORZYSTANIA ZAPISÓW Z MONITORINGU WIZYJNEGO DLA REALIZACJI MISJI WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY
12.1. Kamery monitoringu wizyjnego są zainstalowane na korytarzach szkolnych oraz na zewnątrz budynku w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom Szkoły i osobom przebywającym na terenie Szkoły.

12.2. Obserwacje obrazów na ekranie monitora prowadzi na bieżąco woźny szkolny lub osoba wyznaczona przez dyrektora.

12.3. W przypadku zaobserwowania sytuacji konfliktowej, woźny powiadamia dyrektora Szkoły, który przeprowadza interwencję.

12.4. Zapis na urządzeniu rejestrującym będzie analizowany w przypadku potrzeby wyjaśnienia okoliczności zdarzenia oraz na wniosek nauczyciela lub rodzica.

12.5. Zapis z monitoringu może zostać utrwalony na nośniku elektronicznym w celu przekazania Policji.

13. EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

13.1. Nadzór nad ewaluacją pełni wicedyrektor Szkoły.

13.2. Badanie skuteczności Programu Wychowawczego będzie odbywać się w obszarze:

postawa ucznia podczas lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych
13.3. Wychowawcy klas odpowiadają za przeprowadzenie badań i opracowanie wyników.

13.4. Zastosowane zostaną następujące narzędzia badawcze: analiza dokumentacji szkolnej,

obserwacja, wywiad, ankieta.

13.5. Harmonogram ewaluacji:

§ ustalenie obszaru badań, osób odpowiedzialnych, kryteriów efektywności działań wychowawczych – początek roku szkolnego,

§ opracowanie narzędzi badawczych – listopad,

§ przeprowadzenie badań: styczeń – marzec,

§ przedstawienie wyników do wiadomości Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego – czerwiec.

13.6. Kryteria efektywności działań wychowawczych:

§ liczba zachowań pozytywnych,

§ rozwój postaw społecznych,

§ opanowanie negatywnych emocji.§ opanowanie negatywnych emocji.





Sześciolatki w naszej szkole

OFERTA DYDAKTYCZNA
Szkoła usytuowana jest w centralnej części os.Lecha z dala od ruchliwych ulic. Jest to budynek dwukondygnacyjny. Każda klasa ma swoją salę lekcyjną, dzięki czemu dzieci nie muszą codziennie nosić wszystkich książek i przyborów. Uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich uczestniczą w zajęciach z zakresu edukacji polonistycznej, muzycznej, plastycznej, przyrodniczej, matematycznej, zajęciach komputerowych i  sportowych. Ponadto uczą się języka angielskiego. Szkoła prowadzi klasy sportowe o profilu piłki nożnej pod patronatem KKS Lech Poznań oraz o profilu lekkiej atletyki pod patronatem AZS Poznań, a także o profilu hokeja na trawie pod patronatem WKS Grunwald. Placówka dysponuje dobrze wyposażoną bazą dydaktyczną, w tym pracownią komputerową oraz biblioteką i czytelnią, gdzie uruchomiono Centrum Informacji Multimedialnej. Szkoła wyposażona jest w dwie pełnowymiarowe sale gimnastyczne, salę do gimnastyki korekcyjnej oraz boisko wielofunkcyjne ze sztuczną nawierzchnię. Tuż przed budynkiem znajdują się dwa place zabaw. Zajęcia w szkole odbywają się na jedną zmianę.

Zapewniamy stała opiekę pielęgniarki szkolnej, logopedy, psychologa i pedagoga szkolnego. Posiadamy stołówkę szkolną oraz świetlicę.

Szkoła prowadzi oddziały klas, w których uczą się dzieci sześcioletnie. Kadra pedagogiczna Szkoły legitymuje się pełnymi uprawnieniami do nauczania dzieci sześcioletnich oraz znaczącymi osiągnięciami w tym zakresie.  Wyposażenie sal dydaktycznych oraz łazienek szkolnych jest w pełni dostosowane do małych dzieci.  Szkoła zapewnia swoim wychowankom pełne bezpieczeństwo m.in. poprzez sprawowanie opieki  w sposób ciągły, monitoring, rygle elektroniczne, domofony.

OFERTA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
Szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne dostosowane do potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczególnie uzdolnieni korzystają z indywidualnych programów nauczania, np. języka polskiego, matematyki, języka angielskiego. Działają kółka przedmiotowe: matematyczne, przyrodnicze, plastyczne, teatralne, muzyczne, komputerowe, historyczne, biblioteczne, turystyczne oraz Uczniowskie Kluby Sportowe.

Ponadto, na szeroką skalę prowadzone są zajęcia sportowe- bezpłatne: hokej na trawie, biegi na orientację, piłka ręczna, taekwondo, piłka nożna, piłka siatkowa, tenis ziemny, zajęcia sportowe ogólnorozwojowe, prowadzone przez trenerów WKS Grunwald oraz nauczycieli wychowania fizycznego. Kółka zainteresowań: anglisty,  matematyka dla uzdolnionych,

wokalne, teatralno- religijne, fotograficzne, plastyczne, małego turysty, informatyczne, biblioteczne, klub Scrabli.

Organizowane są również zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów wymagających wsparcia.

Zajęcia dodatkowe- płatne: kajakarstwo, zapasy, judo, język angielski, zajęcia taneczne, zajęcia muzyczne- nauka i doskonalenie gry na instrumentach, kółko gitarowe, klub gier logicznych „Cube”.

Organizujemy ponadto spotkania z pisarzami, artystami, bohaterami książek dla dzieci.

Uczniowie klas 4-6 mogą włączyć się w prace Wolontariatu „Klub Ośmiu”.

W szkole odbywają się regularne zbiórki zuchowe Gromady „Dzielne Smoki”.

Świetlica organizuje zajęcia od 6.00 do 17.00.

Należymy do szkól najbardziej usportowionych w Wielkopolsce.

Tylko w I sem. b.r. szkolnego m.in. drużyna naszych piłkarzy zdobyła pierwsze i drugie miejsce w międzynarodowym turnieju piłki nożnej VERONELLO CUP we Włoszech, w gminnych eliminacjach III Turnieju Orlika o Puchar Premiera Donalda Tuska chłopcy wygrali wszystkie swoje mecze. Sukcesy odnosimy także w biegach - to uczennice SP 51 stały na podium, na 1 i 2 miejscu w kolejnym już Memoriale Bronisława Szwarca, uczniowie naszej szkoły zajęli I miejsce w Sztafetowych Biegach Przełajowych, awansowali tym samym do finału wojewódzkiego.

Ponadto uczniowie SP 51 odnoszą sukcesy także w konkursach przedmiotowych, m.in. matematycznym, polonistycznym, przyrodniczym, plastycznym.

Nasza szkoła bierze udział w projektach m.in. "Akademia Małego Poznaniaka", "Szkoła I Uniwersytet...", "Ekofan", "SKO", "Szkoła z klasą", "Szklanka mleka", "Lepszy Świat" oraz w programie "Owoce w szkole".

Szkoła posiada Certyfikat Szkoły z Klasą.


Statut Szkoły

Statut Szkoły

Załącznik nr 1( Procedury bezpieczeństwa w szkole)

Załącznik nr 2 (Procedury kontaktów rodziców ze szkołą)

Załącznik nr 3 (Szczegółowe procedury dotyczące postępowania w systuacjach kryzysowych)

Załącznik nr 4 ( Regulamin klas sportowych)

Załącznik nr 5 (Procedury zwalniania i usprawiedliwiania uczniów)

Załącznik nr 6 (Regulamin udostępniania informacji o uczniu)

Załącznik nr 7 (Regulamin stołówki szkolnej)

Załącznik nr 8 - procedury odbioru uczniów klas I-III ze szkoły